Z początkiem roku szkolnego wielu rodziców zastanawia się, czy ich OCZEKIWANIA wobec dzieci są adekwatne.
Są tacy, którzy uważają, że DZIECIŃSTWO jest po to, żeby się bawić i czerpać radość z życia. Tacy rodzice często zgłaszają się do psychologa z nastolatkiem, który nie chce się angażować w obowiązki domowe i odmawia współpracy.
Inni często wprowadzają liczne obowiązki w życie dziecka, a wręcz wymagają od niego za dużo. Wtedy zazwyczaj takie dziecko zgłasza się do psychologa jako młody dorosły, który czuje na sobie presję i nie umie czerpać przyjemności z różnych aktywności.
Nauka SAMODZIELNOŚCI to jedna z kluczowych kompetencji, jakich rodzic może nauczyć dziecko.
Na co warto zwrócić uwagę?
– BĄDŹ CIERPLIWY: dziecko będzie wykonywało czynności dużo wolniej i mniej dokładnie niż Ty
– USTAL, CO DZIECKO CHCE ROBIĆ: dzieci mają naturalną tendencję do zaangażowania i współpracy, daj dziecku wybór aktywności
– WSPÓLNIE ZAPLANUJCIE, KIEDY COŚ ZOSTANIE WYKONANE: ucz dziecko, w jaki sposób można tworzyć harmonogramy dnia lub planować różne dzienne aktywności
– CO JAKIŚ CZAS ZMIENIAJ OBOWIĄZKI: dzieci szybko się nudzą, chętniej angażują się w wyzwania
Co potrafi dziecko w różnym wieku? Kilka przykładów:
2-3 lata
– zbiera i odkłada na miejsce zabawki
– ściera kurz
– rozpakowanie zakupów
4-6 lat
– ścieli łóżko
– sortuje pranie
– karmi domowe zwierzęta
– nakrywa i sprząta ze stołu
– podlewa kwiaty
7-9 lat
– sprząta swój pokój
– rozwiesza i składa pranie
– wyrzuca śmieci
– odkurza
10 lat
– obsługuje pralkę
– przygotowuje kompletny posiłek
– myje samochód